czwartek, 25 lipca 2013

Tarta z kruchego ciasta na oleju z wiśniami i kremem

Postanowiłam poeksperymentować i stworzyć ciasto kruche, które nie będzie zawierać w składzie masła ani tym bardziej margaryny. Postawiłam na zdrowszą wersję i użyłam oleju rzepakowego. O dziwo, ciasto podczas pieczenia nie zmieniło kształtu i było całkiem kruche, a jednocześnie stabilnie utrzymywało krem i owoce. Co prawda podczas wałkowania wydawało mi się, że będzie trudne do ukształtowania, ale okazało się że mimo przylepiania się do wałka udało się je doskonale przenieść do formy. Wiśnie cudownie skomponowały się ze słodkim kremem mlecznym i złagodziły ich kwaśność. W cieście można pominąć żółtka- uzyskamy wtedy wersję wegańską, ale ciasto na pewno będzie mniej kruche. Dodatek cukru również można pominąć i uzyskać w ten sposób spód do tart z wytrawnym nadzieniem. Porcja na formę o średnicy 26 centymetrów.



Tarta z kruchego ciasta na oleju z wiśniami i kremem

  • 200 gram mąki pszennej
  • 80 ml oleju rzepakowego
  • dwa żółtka
  • 40 gram brązowego cukru
  • 1/4 szklanki zimnej wody
  • 300 gram wydrylowanych i odsączonych z soku wiśni
  • 250 mililitrów mleka
  • trzy żółtka
  • 70 gram cukru pudru
  • dwie łyżki mąki ziemniaczanej
Robimy ciasto: zagniatamy energicznie wszystkie składniki. Ciasto jest trochę lepiące, ale powinno mieć jednolitą konsystencję i być odpowiednio elastyczne. Chłodzimy gotowe ciasto w lodówce około 20 minut. Po tym czasie rozwałkowujemy i wykładamy na foremkę do tarty lub tortownicę, pamiętając by zostawić w miarę wysokie brzegi. Nakłuwamy widelcem i pieczemy 20 minut w temperaturze 180 stopni, aż brzegi lekko się zrumienią. W międzyczasie robimy krem. Na parze ubijamy mleko z cukrem. Dodajemy żółtka stopniowo i uważnie ubijamy by się nie ścięły. Dodajemy dwie łyżki mąki ziemniaczanej i zdejmujemy z ognia gdy tylko zaczyna gęstnieć. Wiśnie wysypujemy na podpieczony spód i zalewamy kremem. Pieczemy 45 minut aż masa się zetnie i zrumieni na górze.


Przepis bierze udział w konkursie "BLOGERZY KOCHAJĄ OLEJ RZEPAKOWY"

8 komentarzy:

  1. rewelacyjnie wygląda:) fenomenalna jest!
    muszę taką mieć:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ to bajecznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. O, dzięki ci! Zawsze musiałam rezygnować z kruchego ciasta ze względu na wysoki cholesterol, ale olej rzepakowy go obniża, więc takie ciasto będę mogła zajadać! :) Muszę wypróbować.

    OdpowiedzUsuń
  4. Użyłam przepisu na samo ciasto kruche-wyszło rewelacyjnie. Miałam za mało mąki więc uzupełniłam (50 gram) otrębami. Bardzo smaczne

    OdpowiedzUsuń
  5. a pr do pieczenia, nie trzeba?

    OdpowiedzUsuń
  6. a pr do pieczenia, nie trzeba?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszek do pieczenia nie jest potrzebny, tradycyjne ciasto kruche go nie zawiera :)

      Usuń
  7. Genialny przepis. Wczoraj udało mi się zrobić i po dosłownie kilkudziesięciu minutach nie było śladu po moich wypiekach. Tarta wyszła przepyszna. W dodatku – jak na moje wypieki – wyglądała prześwietnie – jak z obrazka!

    Przepis fajnie opisany, łatwy w przygotowaniu. Wyszło wszystko zgodnie z planem, co niestety nie zawsze mi się udaje.

    OdpowiedzUsuń